fredag, januari 07, 2005

Tsunamirapportering - en sen reflektion
Bortrest inom landet under jul- och nyårsledigheten och därtill datorlös kändes som en frånkopplad existens. Mer än jag kanske önskade just denna gång. Chocken över att se alla de platser jag besökt och tyckt om förstöras och människor i mängd försvinna är mer än man kan förstå på kort sikt. Trots allt obehag vill man veta mer. Om platserna i Thailand hör jag mycket, men om mina paradisöar i indiska Andamanerna är nyheterna mer tunnsådda.

Kommer hem till dator igen och får botanisera bland överflödet av informationsflöden. Fastnar mest för Jonas Söderströms artikel i Blind höna, där han pratar om informationsövertaget som de nya snabba kommunikations- och medieformerna gett. Många vet mycket väldigt fort, vilket också kan förklara den massiva agressiva kritik som riktas mot Sveriges ledning.

SvD har samlat länkar till bloggar och andra sajter och leder vidare till artiklar om bloggars betydelse.

DN har en förträffligt enkel animation (långt ifrån de high-tech varianter jag sett på andra ställen) som förklarar hur tsunamin uppstår. Från startsidan finns länk till "rörlig grafik".

Min favorittidning The Guardian producerar förutom sin vanliga tidning och sajt också några bloggar inom olika områden. Deras nyhetsblogg känns relevant men jag har inte hunnit titta så mycket.