måndag, augusti 02, 2004

Tidningar på nätet
Sommartider, lata dagar på biblioteket och inte så många frågor i informationsdisken. Passar på att läsa tidningar på nätet. Lätt att komma till, lätt att avbryta när man ska göra något. Numera tycker jag nästan att en tidning som inte har en omfattande sajt är en mindre viktig tidning. Som man kan tänka!
DN på nätet har alltid varit föredömlig, stort innehåll gratis och bonusmaterial som arkivsökning för prenumeranter. Eftersom jag själv bytte till Svenskan i vintras på grund av ideologiska skillander (tycker att tryckta DN har blivit alltför kvällspressinfluerad och när man publicerade namn och bild på en misstänkt, men inte dömd utrikesminister var måttet rågat) är det bra att kunna komplettera med intressanta DN-artiklar.
SvD verkar vid första anblicken inte innehålla så mycket på nätet, men om man klickar vidare i avdelningarna till vänster når man betydligt mer än man tror. Tidigare var en del material skyddat med medlemskap, men det är visst borttaget nu. Man kan till exempel läsa massor av spännande artikelserier under idag-rubriken. Man kan också prenumerera på tidningen i pdf-format. Intressant att slippa all pappersinsamling.
The Guardian känns behagligt engelsk (till skillnad från amerikanska medier som jag har svårt att stå ut med). Många långa intressanta artiklar inom teknik(se online-avdelningen), resor och internationell politik.
Så kan man tillbringa långa stunder. Är jag extra ambitiös kan jag också tänka mig att titta in på Jyllands-posten, Die Welt, Libération (nej, så bra är jag inte på franska men med hjälp av Babelfish löser sig översättningen)